سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عیدی و سنوات به چه کسانی تعلق نمیگیرد؟

عیدی و سنوات از جمله مزایای پایان کار کارگران و کارمندان هستند که کارفرما بر‌اساس قانون کار کشور، موظف به پرداخت آن‌ها است. میزان پرداختی عیدی معادل یک ماه حقوق اصلی کارگر و حداقل دو برابر آن تعیین شده است که می‌تواند تا نهایتا سه برابر نیز به کارگر یا کارمند پرداخته شود. 

سنوات نیز معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگر است که در پایان هر سال یا پایان همکاری با کارفرما به کارگر یا کارمند تعلق می‌گیرد. این مزایا به منظور تشویق و تقویت روحیه کارگران و افزایش رضایت شغلی آن‌ها از کارفرما پرداخت می‌شوند. همچنین این دو پاداش را می‌توان به کمکنرم افزار حسابداری محاسبه و پرداخت کرد. 

اما آیا همه کارگران و کارمندان مشمول دریافت عیدی و سنوات هستند؟ و یا اینکه چه کسانی از این حقوق محروم می‌شوند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

حق سنوات چیست؟

حق سنوات یکی از مزایای پایان کار است که کارفرما موظف خواهد بود در انتهای سال به کارگران و کارمندان خود که در مجموعه اشتغال داشته‌اند، پرداخت کند. در‌واقع حق سنوات معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگر است که به ازای هر سال خدمت، یک ماه حق سنوات برای وی در‌نظر گرفته می‌شود.

 همچنین لازم به ذکر است که حق سنوات می‌تواند به‌صورت سالانه یا در پایان همکاری پرداخت شود.

محاسبه عیدی چگونه صورت می‌گیرد؟

عیدی یک نوع پاداش و معادل یک ماه حقوق اصلی کارگر است که به ازای هر ماه خدمت، به میزان یک دوازدهم عیدی برای وی در‌نظر گرفته می‌شود. همچنین میزان دقیق عیدی می‌تواند به کمک نرم افزار حسابداری شرکتی محاسبه و به‌صورت نقدی یا غیرنقدی (کالا یا خدمات) پرداخت شود.

 

عیدی و سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

عیدی و سنوات به تمام کارگران و کارمندانی که مشمول قانون کار کشور هستند، تعلق می‌گیرد و این شامل کارگران و کارمندان رسمی، پیمانی، روزمزد، قطعی و موقت می‌شود.

همچنین کارگران و کارمندانی که در موسسات خصوصی، دولتی، عمومی، غیرانتفاعی، تعاونی و سایر واحدهای مشمول قانون کار فعالیت می‌کنند نیز شامل دریافت عیدی و سنوات هستند.

تکلیف عیدی و سنوات کارگران و کارمندانی که به صورت نیمه وقت کار می‌کنند، چیست؟

کارگران و کارمندانی که به‌صورت نیمه‌وقت مشمول به کار هستند نیز شامل حق دریافت عیدی و سنوات هستند. اما میزان عیدی و سنوات آن‌ها بر‌اساس ساعت کاری که داشته‌اند، محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر کارگری به‌صورت نیمه‌وقت و 4 ساعت در روز کار کند، حق عیدی و سنوات او نصف یک کارگر تمام‌وقت است.

آیا کارگران و کارمندانی که به دلیل بازنشستگی یا مرگ از کار فراغت می‌یابند، حق عیدی و سنوات دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، کارگران و کارمندانی که به دلیل بازنشستگی یا مرگ از کار فراغت می‌یابند، حق دریافت عیدی و سنوات دارند. اما میزان عیدی و سنوات آن‌ها بر‌اساس مدت خدمت و حقوق آن‌ها محاسبه می‌شود.

عیدی و سنوات مشمول مالیات می‌شوند؟

بله، حق عیدی و سنوات به غیر از موارد معافیت، مشمول مالیات می‌شوند؛ که میزان مالیات بر‌اساس قوانین و مقررات وزارت کار، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور محاسبه و تعیین می‌شود.

 

چه کسانی شامل دریافت عیدی و سنوات نمی‌شوند؟

به طور کلی، عیدی و سنوات به تمام کارگران و کارمندانی که مشمول قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد. اما برخی از استثناها وجود دارند که عیدی و سنوات را دریافت نمی‌کنند. این استثناها عبارت‌اند از:

  • دانشجویان و دانش‌آموزانی که تنها در فصلی خاص مثل تابستان به کار مشغول بوده‌اند.
  • کارگرانی که بر‌اساس قراردادهای موقت یا پروژه‌ای استخدام شده‌اند و مدت کارکرد آن‌ها کمتر از یک سال باشد.
  • کارگرانی که به دلیل تخلفات شغلی، اخراج شده‌اند و حق سنوات آن‌ها لغو شده باشد.

جمع بندی

عیدی و سنوات دو نوع پاداشی هستند که کارفرما باید به کارگران و کارمندان خود پرداخت کند. این دو پاداش بر‌اساس قوانین و مقررات وزارت کار و تامین اجتماعی محاسبه و تعیین می‌شوند. اما همه کارگران و کارمندان مشمول دریافت عیدی و سنوات نیستند.

کسانی که مشمول قانون کار کشور نیستند، از این حقوق محروم می‌شوند. البته باید اشاره کرد که این کارگران و کارمندان باید به جای عیدی و سنوات، از پاداش‌های دیگری که با کارفرما توافق کرده‌اند، بهره‌مند شوند.

 

در عین حال شما می‌توانید برای محاسبه عیدی و سنوات کارگران و کارمندان خود از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کنید تا به میزان دقیق آن‌ها دست پیدا کنید. چنین نرم‌افزاری به شما امکان می‌دهد که با وارد کردن اطلاعات دقیق کارگران، مبلغ عیدی و سنوات آن‌ها را بر‌اساس قوانین وزارت کار محاسبه کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که فایل‌های بیمه، بانک و مالیات را تهیه کنید و حقوق را نیز به‌صورت گروهی پرداخت نمایید.

 

منبع

فوت و فن