سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک کارخانه برای تولید به چه عواملی نیاز دارد؟

تولید یکی از فعالیت‌های اصلی و مهم در هر کسب‌وکاری است که به ایجاد ارزش افزوده و رفع نیازهای مشتریان منجر می‌شود. در‌واقع تولید به معنای تبدیل منابع موجود به کالاها و خدماتی است که مورد‌تقاضا و استفاده قرار می‌گیرند. 

برای انجام فرآیند تولید، یک کارخانه به چندین عامل نیاز دارد که به آن‌ها عوامل تولید گفته می‌شود. در ادامه به این موضوع که یک کارخانه برای تولید به چه عواملی نیاز دارد، می‌پردازیم.

عوامل موثر بر تولید در یک کارخانه

عوامل تولید یک مفهوم اقتصادی مهم هستند که عناصر مورد‌نیاز برای تولید یک کالا یا خدمت را برای فروش شرح می‌دهند. در ادامه به عوامل مهم و تاثیرگذار بر خط تولید کارخانه اشاره کرده‌ایم:

سرمایه

سرمایه می‌تواند شامل پول، ساختمان، ماشین‌آلات، ابزار، مواد اولیه، تکنولوژی و... باشد. در‌واقع سرمایه یک عامل مهم در تولید است؛ چرا که از طریق آن می‌توان بهره‌وری و کیفیت تولید را افزایش داد. سرمایه نیز به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می‌شود.

سرمایه ثابت شامل دارایی‌هایی هم‌چون ساختمان یا ماشین‌آلات یک کارخانه است که مقدار آن‌ها در کوتاه‌مدت تغییر نمی‌کند و برای تولید ضروری هستند. سرمایه متغیر شامل دارایی‌هایی هم‌چون مواد اولیه یا سوخت است که مقدار آن‌ها با تغییر سطح تولید تغییر می‌کند.

موقعیت مکانی

موقعیت مکانی از جمله عواملی است که می‌تواند بر روی هزینه‌ها، درآمدها، رقابت، تقاضا، تامین‌کنندگان، مشتریان، نیروی انسانی و... نیز تاثیر داشته باشد. موقعیت مکانی یک کارخانه باید بر‌اساس عواملی هم‌چون دسترسی به بازار، منابع، حمل‌و‌نقل آسان، ارتباطات، برق و آب، زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات، شرایط اقلیمی، شرایط اجتماعی و فرهنگی و... انتخاب شود.

 

نیروی انسانی

از طریق نیروی انسانی می‌توان تجربه، مهارت، خلاقیت، هماهنگی و انگیزه را به تولید اضافه کرد. نیروی انسانی نیز به دو دسته ساده و متخصص تقسیم می‌شود. 

نیروی انسانی ساده شامل کارگرانی هم‌چون افرادی که در خط تولید یا بسته‌بندی کار می‌کنند است، که برای انجام کارهای ساده و تکراری نیاز به آموزش و تحصیلات خاصی ندارند. نیروی انسانی متخصص شامل کارکنانی هم‌چون مهندسان، حسابداران، بازاریابان، مدیران و... است که برای انجام کارهای پیچیده و خاص نیاز به آموزش و تحصیلات خاصی دارند. 

کارآفرینان

کارآفرینان به آن افرادی گفته می‌شود که فرصت‌های جدید را شناسایی و با استفاده از سرمایه، نیروی انسانی و تکنولوژی، کسب‌وکارهای جدید را راه‌اندازی می‌کنند. همچنین این افراد سبب ایجاد نوآوری، تنوع، رقابت و رشد اقتصادی در کارخانه می‌شوند.

کارآفرینان باید دارای ویژگی‌هایی هم‌چون خلاقیت، ابتکار، ریسک‌پذیری، تصمیم‌گیری، رهبری و... باشند. در‌عین‌حال کارآفرینان می‌توانند در هر صنعت یا بخشی از اقتصاد به فعالیت بپردازند و کسب‌وکارهایی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف را تاسیس کنند.

امنیت کارکنان

امنیت کارکنان شامل حفظ سلامت جسمی و روحی کارکنان در محیط کار است و می‌توان از طریق آن از حوادث، آسیب‌ها، بیماری‌ها، اختلالات روانی و غیبت‌های کارکنان جلوگیری کرد.

همچنین امنیت کارکنان نیازمند ایجاد شرایط مناسب در محیط کار، ارائه تجهیزات و لوازم ایمنی، آموزش و آگاهی‌بخشی به کارکنان، اجرای قوانین و استانداردهای ایمنی، ارزیابی و کنترل خطرات و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و درمانی است.

تامین‌کنندگان

تامین‌کنندگان یک عامل مهم در تولید کارخانه هستند؛ چرا که از طریق آن‌ها می‌توان بهره‌وری، کیفیت، هزینه‌ها، زمان‌بندی، تعاملات و رضایتمندی کارخانه را بهبود بخشید. همچنین تامین‌کنندگان باید دارای ویژگی‌هایی هم‌چون قابلیت اطمینان، انعطاف‌پذیری، همکاری، نوآوری، رقابت‌پذیری و... باشند. 

این افراد می‌توانند در سطوح مختلفی با کارخانه همکاری کرده و روابطی با شکل‌ها و مدل‌های مختلف را با آن برقرار کنند.

تجهیزات و قطعات

تجهیزات و قطعات به ابزار، ماشین‌آلات، دستگاه‌ها، سیستم‌ها، نرم‌افزارها و... گفته می‌شود که برای انجام فرآیندهای تولید در یک کارخانه مورد‌استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان از طریق آن‌ها سرعت، دقت، کارایی، اندازه‌گیری، کنترل، اتصال و تبادل اطلاعات را در خط تولید افزایش داد.

تجهیزات و قطعات باید دارای ویژگی‌هایی هم‌چون کارکرد مناسب، تطابق با استانداردها، سازگاری با محیط، قابلیت نگهداری و تعمیر و... باشند. تجهیزات و قطعات می‌توانند از داخل یا خارج کارخانه تامین شوند و بر‌اساس نوع، کاربرد، مدت زمان و... دسته‌بندی خواهند شد.

 

هزینه های تولید

هزینه‌های تولید به مقدار پول یا ارزشی گفته می‌شوند که برای تهیه عوامل تولید یا انجام فرآیندهای آن در یک کارخانه پرداخت خواهند شد. هزینه های تولید نیز به دو دسته تقسیم ثابت و متغیر می‌شوند. 

هزینه‌های ثابت هم‌چون اجاره، قسط ساختمان یا ماشین‌آلات یک کارخانه، با تغییر سطح تولید تغییر نمی‌کنند و برای ادامه فعالیت کارخانه ضروری هستند. هزینه‌های متغیر هم‌چون مواد اولیه یا سوخت یک کارخانه با تغییر سطح تولید تغییر می‌کنند و برای افزایش تولید کارخانه ضروری هستند.

 

جمع بندی

در این مطلب، ما به بررسی عوامل موثر بر تولید در یک کارخانه پرداختیم. هر یک از عوامل ذکر شده نقش مهمی در افزایش بهره‌وری، کیفیت، رقابت‌پذیری و سودآوری یک کارخانه دارند. بنابراین، یک کارخانه باید به انتخاب، ترکیب و مدیریت این عوامل با دقت و توجه بپردازد. در‌عین‌حال کارخانه‌ها نیز می‌توانند برای بهبود روند کاری خود از یک نرم افزار حسابداری تولیدی مناسب و کاربردی استفاده کنند.

 

منبع

فرصت امروز